Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Lun 28 Noi 2005 18:40:38 Titlul subiectului: jyjyjj |
56244 |
|
Troleibuzele se numesc DAC, dar ele sunt, de fapt, ROMAN, avand in vedere ca s-a pornit de la modelul Roman 112 (UD). Din acest motiv noi le denumim Roman, desi pe ele scrie, intr-adevar, DAC.
Au existat DAC 112 E propriu-zise.
Se știe că Roman înseamnă MAN Românesc. Problema este că, în acea perioadă a început să se manifeste naționalismul românesc și în domeniul transporturilor, manifestare care s-a desfășurat pe două etape.
1) troleibuzul derivat din autobuzul Roman 112 a primit denumirea de DAC
2 apariția DAC-urilor propriu-zise, în 1979
Să nu uităm că România a fost una dintre puținele state în care comunismul a avut tentă naționalistă
Rocar se numea initial Autobuzul?
La Cluj, ultimele troleibuze Roman erau destinate mărfurilor.
|
|
Sus |
|
|
tudor Vizitator
|
Trimis: Joi 22 Dec 2005 23:19:30 Titlul subiectului: Troleibuzele ROMAN |
8698 |
|
Aceste troleibuze au inceput sa circule in anul 1976. Ca numere de parc aveau 5***, insa in varianta troleibuz erau numite DAC. Si erau mult mai bune ca DAC actuale. In Bucuresti au rulat pentru ultima data in 1991 la Bucurestii Noi, pe 87 si 97. Desi erau mai vechi ca DAC, de pe ele nu aveai acea senzatie cum ca ar cadea tabla de pe ele, pe care o aveai la DAC dupa doar 3 ani. Si ROMAN 112E erau mai robuste si chiar mai performante. Imi povestea un sofer de la RATB care a lucrat pe un ROMAN troleibuz ca au reusit in 1979 sa atinga 77 Km/h cu unul, ceea ce era o performanta. Pot spune ca erau reusite. Chiar si in 1991 cand au fost nimicite, nu aratau rau. In general ROMAN 112E erau vopsite in alb si rosu sau alb si albastru. Au fost cele mai bune troleibuze pe care le-a avut Capitala. In poza de pe site-ul RATB e prezentat prototipul din 1975. Modelul de serie avea ca singura deosebire farurile, care erau rotunde. Uitati-va si la troleibuzul de marfa.Tot din aceasta serie provine.
http://www.ratb.ro/img/trolley_05_full.jpg
S-au casat in totalitate in 1991 la Buc.Noi, 87 si 97 fiind ultimele linii pe care au mai circulat. Erau din 1976. Si se pare ca isi cam facusera datoria.
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Vin 23 Dec 2005 11:20:00 Titlul subiectului: |
8754 |
|
In Bucuresti au fost 320 troleibuze, probabil numerotate intre 5001 si 5320. Nu stiu daca a existat un 5000, ca 7000 la 117E.
Majoritatea lor erau cream cu partea de jos rosie, insa erau destule si cu albastru. Din cele albastre imi amintesc de 5121 (scoala), 5234, 5293 si 5296. Cred ca erau mult mai multe.
5132 a fost de marfa, dar cu caroserie nemodificata.
Troleibuzele de marfa erau numerotate de la 01 la 17(??). 01 era insa tot nemodificat, dar cred ca avea doar 2 usi (l-am vazut din partea opusa si nu sunt sigur).
Ultima data am vazut aceste troleibuze pe liniile 81, 87 si 97. Dupa reintroducerea liniei de troleibuz pe Ana Ipatescu si reconectarea dep. Buc. Noi la reteaua centrala, aceste troleibuze au disparut.
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mar 27 Dec 2005 23:08:42 Titlul subiectului: |
9406 |
|
Am sunat la R.A.T.T. si mi-au zis ca nu mai au troleibuze Roman 112 de prin 2001-2002
|
|
Sus |
|
|
1689
Data înscrierii: 23/Ian/2006 Ultima vizita: 19/Mar/2009 Mesaje: 87 Locație: (Germania)
|
Trimis: Dum 29 Ian 2006 19:03:24 Titlul subiectului: 000 |
14296 |
|
Troleibuzele in servici nu au avut indicatorul de linie pe lateral, in continuarea acoperisului.
S-ar putea sa ma insele memoria, insa nu am vazut niciodata in trafic prototipul cu faruri patrate... Si nici nu imi aduc aminte sa fi fost vreun troleibuz cu indicatorul de linie pe lateral...
|
|
Sus |
|
|
Dr2006
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 16/Dec/2011 Mesaje: 2182 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Dum 29 Ian 2006 19:09:04 Titlul subiectului: |
14298 |
|
Am văzut mai multe poze cu prototipul, unele chiar din anii '80. Dar s-ar putea ca acest prototip să fi crculat asemeni lui #7460 de acum (adică 3-4 ore pe zi și o defecțiune să-l țină 2-3 ani pe margine).
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Mar 31 Ian 2006 01:53:33 Titlul subiectului: |
14466 |
|
Când s-a desființat rețeaua de troleibuze din Piața Unirii și de pe Văcărești? Înainte de desființare, ce linii treceau prin Unirii și dacă erau sau nu deservite de Roman 112 E?
|
|
Sus |
|
|
andrei
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 31/Iul/2016 Mesaje: 144 Locație: Paris (Franta)
|
Trimis: Mie 01 Feb 2006 17:28:57 Titlul subiectului: |
14557 |
|
Troleibuzele echipate cu Roman 112 care treceau prin Unirii : 87 si eventual 97. Nu aveau afishaj lateral, confirm). Celelalte troleibuze erau toate articulate (82, 94, etc).
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Mie 01 Feb 2006 20:33:25 Titlul subiectului: |
14579 |
|
andrei a scris: | Troleibuzele echipate cu Roman 112 care treceau prin Unirii : 87 si eventual 97. Nu aveau afishaj lateral, confirm). Celelalte troleibuze erau toate articulate (82, 94, etc). | Imi amintesc ca in 1983..'85 mergeau troleibuze Roman pe liniile: 87,97 (apoi introdus DAC117), 81 si linia fantoma 681.
Pe 87 mergeau 515x-519x, iar pe 81 mergeau 520x-53xx.
Pe linia 681 am vazut troleibuzele 5232 si 5218, dar nu stiu de ce depou tineau.
Revenind la troleibuze Roman, au existat si la Iasi astfel de troleibuze. Au aparut prin 1986 si au disparut in 1990, dar cred ca nu mai circulau de mai mult timp. Nu am reusit sa stabilesc cu exactitate originea lor.
Din informatiile pe care le am ar fi fost transformate din autobuze, dar operatia aceasta nu cred ca era posibila la Iasi. Exista si posibilitatea ca ele sa fi venit din Bucuresti.
Troleibuzele de marfa (nemodificate ca forma), 601-604, aveau schema de culoare ca la Bucuresti, celelalte (605-610) au fost vopsite in schema de la Iasi, cu variatiuni.
Faptul ca au circulat putin dovedeste fie ca experimentul modificarii lor a fost nereusit, fie erau prea obosite de unde au venit ele.
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Mar 07 Feb 2006 02:32:59 Titlul subiectului: |
15125 |
|
Când mama mea lucra la Facultatea de Mecanică (în prezent Universitatea Tehnică din Cluj), circula frecvent cu linia 23 (Piața Mihai Viteazul-Bulevardul Muncii). Odată, când stătea în stație, vedea în depărtare mai multe troleibuze, printre care un Roman ponosit. Un bătrân, care aștepta și el 23-ul, spunea RĂPCIUGOSUL ACELA E 23, răpciugosul fiind un Roman. Așadar, troleibuzul Roman are o poreclă: RĂPCIUGOSUL. Și totuși, a fost unul dintre cele mai fiabile troleibuze românești...
A văzut careva troleibuz Roman 117? Dacă da, unde?
|
|
Sus |
|
|
Kappa
Data înscrierii: 03/Noi/2005 Ultima vizita: 01/Apr/2011 Mesaje: 124 Locație: Brasov
|
Trimis: Joi 09 Mar 2006 20:40:31 Titlul subiectului: |
18031 |
|
Troleibuzele din ultima serie Roman care au venit in Brasov aveau punte spate Raba.
Pentru care motiv nu au avut toate acelasi fel de punte nu stiu.
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Lun 27 Mar 2006 18:56:57 Titlul subiectului: |
19299 |
|
Roman articulat apare in statisticile RATB.
Troleibuzele Roman au avut si alte scheme de culoare la Bucuresti. In fotografii pe care nu le pot publica aici am vazut troleibuzul 5209, dar si altele, precum si un troleibuz din Timisoara, in aceeasi schema de culoare.
In afara de 5209, numerele puse ca nume de imagine sunt doar orientative.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
46.29 kb |
Vizualizat: |
de 27072 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
3.31 kb |
Vizualizat: |
de 24694 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
3.75 kb |
Vizualizat: |
de 24694 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
3.83 kb |
Vizualizat: |
de 24694 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Joi 27 Apr 2006 11:31:28 Titlul subiectului: |
21504 |
|
1. Teoretic, troleibuzele respective ar fi trebuit să se numească Roman 112 E, având în vedere că sunt corespunzătoare autobuzelor Roman 112. Practic, au primit denumirea de DAC 112 E. Totuși, logica (și bunul simț) ne determină să le considerăm troleibuze Roman ,existând un topic corespunzător lor. Chiar ar fi bine să postezi pozele la topicul respectiv. Nu de alta, dar troleibuzele Roman au fost printre cele mai bune fabricate de Uzinele Tudor Vladimirescu (Rocar).
2. Troleibuzele Roman 112 aveau, într-adevăr, lada contactorilor în spate
3. (parțial off-topic) Atenție la codificare. Teoretic, numărul indică
-seria
-lungimea aproximativă exprimată în metri
Practic, apar mici scăpări. Roman 111 este un autobuz interurban care nu are variantă de troleibuz. Mi se pare și normal, din moment ce autobuzul e interurban, de ce să-i faci o variantă troleibuz? Deci, era logic ca să se pornească de la varianta urbană: Roman 112. Atât Roman 111 cât și Roman 112 sunt licență MAN. Roman 112 provine din MAN 750, dar, spre deosebire de MAN 750 (care are motorul în spate), Roman 112 îl are la mijloc, exact la jumătatea distanței dintre axa A și axa B (spre deosebire de IK 4 la care motorul este mult mai aproape de axa A).
4. Deși sunt mai greu de observat, există destul de multe asemănări între Roman 112 și DAC 112, motiv pentru care ceea ce a scris Horia nu este chiar atât de mult în afara subiectului. Uitați-vă la
-lungimea ferestrelor, care ste exact aceeași, doar că la DAC sunt mai înalte
-poziționarea trapelor de pe partea opusă ușilor
-poziționarea ușilor
-poziționarea componentelor importante, cum ar fi axa A, compresorul+servopompa, motorul de tracțiune, cardanul, axa B și altele
5. Deși s-a menținut codul 112, trebuie precizat că DAC-ul standard e mai scurt decât Romanul. Roman are 11, 78 m, pe când DAC are 11, 21 m (userul Weeping Eye dă o lungime ceva mai mică). Modelul 212 obișnuit (cel cu gemuleț după ușa 3) are cam aceeași lungime (dacă nu cumva xact aceeași lungime) cu Roman 112.
In lista publicată de Tom se observă și alte denumiri "ciudate" cum ar fi
-TV.UD.Roman (ori TV diesel, ori autobuzul căruia îi spunem noi Roman 112 UD)
-Roman 117 UD (1981), probabil DAC 117 UD, deși DAC-ul a fost fabricat începând cu 1979 sau poate vorba de o altă variantă a Romanului articulat)
-Roman 112 UD (probabil DAC 112 UD)
-Roman 112 UDM (???)
|
|
Sus |
|
|
sisintea
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 21/Iun/2008 Mesaje: 455 Locație: Medias
|
|
Sus |
|
|
Kappa
Data înscrierii: 03/Noi/2005 Ultima vizita: 01/Apr/2011 Mesaje: 124 Locație: Brasov
|
Trimis: Joi 27 Apr 2006 17:04:42 Titlul subiectului: |
21544 |
|
Ce poze faine! Imi aduc aminte de vremurile cand au venit primele in Brasov si au inceput sa inlocuiasca TV 20E.
Daca va uitati cu atentie are stopuri de TV 20E. Cele de TV 2E aveau semnalizarea sus nu la mijloc.
Si ince ceva: primele troleibuze Roman venite in Brasov aveau tragatoare care bineinteles ca s-au defectat ca doar nu erau FBT si le-au demontat.
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Lun 09 Oct 2006 22:24:49 Titlul subiectului: |
35298 |
|
Troleibuz Roman 112 atipic, caracterizat DAC 112:
Sursa www.ratb.ro
se observă
-afișajul numărului de linie aflat deasupra ferestrei 2 de pe partea ușilor
-farurile dreptunghiulare, nu rotunde
Ceva similar era troleibuzul 380 din Constanța. Am călătorit cu el în 1985 și am remarcat prezența afișajului deasupra ferestrei 2
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Mar 26 Iun 2007 08:48:12 Titlul subiectului: |
79843 |
|
Troleibuz DAC112E, derivat din autobuzul Roman112.
Poză din "Automobilul în România - Istorie și Tehnică", lucrare elaborată, în colaborare, de un colectiv de specialiști și redactată de prof.univ.dr.ing. Chiriac Vasiliu, Editura Flux, București 1994."
Remarcați faptul că primele modele aveau și gemulețe inferioare la toate cele 3 uși. De asemenea, primele autobuze/troleibuze fabricate după preluarea licenței de la MAN prezentau aceste faruri mai degrabă dreptunghiulare, față de cele fabricate în ultima perioadă, rotunde.
Remarcați și prezența acelui locaș special pentru indicarea liniei, plasat deasupra ferestrelor. Acel locaș este specific MAN-ului, am mers cu un autobuz MAN particular pe Constanța - Mangalia care de asemenea prezenta acel locaș.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
115.72 kb |
Vizualizat: |
de 25149 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
petro burgener
Data înscrierii: 10/Iul/2009 Ultima vizita: 10/Mai/2024 Mesaje: 27 Locație: Bucuresti 3
|
Trimis: Dum 10 Ian 2010 16:13:42 Titlul subiectului: |
122131 |
|
Da, este acelasi troleibuz. Prototipul a circulat in Bucuresti cam putin,apoi a ajuns la Constanta.
In Bucuresti l-am vazut de vreo 3 ori pe linia 83, dar nu mai tin minte daca avea nr. parc 5000 sau nu avea deloc.
La Constanta a avut initial nr 324, aici am si mers prima data cu el. Probabil ca dupa RK a devenit 380, eu nu l-am vazut astfel, mergeam la mare vara in vacante cam 14 zile pe an.
Despre Roman articulat se vorbea si in acei ani, insa eu nu am vazut un asemenea troleibuz sau autobuz niciodata.
|
|
Sus |
|
|
|