Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
bercenicity
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 17/Mai/2023 Mesaje: 553
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 20:46:27 Titlul subiectului: Ecartamentul cailor ferate si al liniilor de tramvai |
12801 |
|
acum o intrebare pt cei din orasele care au/au avut tramvaie pe 1000mm (arad, iasi, galati, sibiu)...
pt iasi si arad: lasand la o parte aspectul financiar, ati fi de acord ca ecartamentul liniei sa fie schimbat din 1000mm in 1435mm ? v-ati fi dorit ca reteaua din orasul vostru sa fi fost pe ecartament normal ?
pt galati: in afara de acel accident groaznic de care ne-a povestit sergabi28, care au fost motivele pt care s-a schimbat ecartamentul liniei din ingust in normal?
... dar ati fi preferat sa fie de la inceput linie cu ecartament normal?
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 21:32:29 Titlul subiectului: Re: orasele pe 1000mm |
12808 |
|
Lasand la o parte aspectul financiar, este cam acelasi lucru cu trecerea de la 110V la 220V sau invers la alimentarea cu energie electrica a locuintelor.
Daca nu exista motive tehnice, legate de exemplu de dealurile din Iasi, nu vad de ce s'ar investi intr'o asemenea actiune, care inseamna:
1. Construire/modernizare de depouri pe noul ecartament
2. Construire/dublare linii (varianta 2+1 sau 2+2 sine)
3. Vehicole noi (merita schimbarea pentru 2'nd handuri ?)
4. Casare treptata a vehicolelor pe vechiul ecartament
5. Schimbare linii numai pe ecartamentul nou.
6. Refacere linii in depouri (scoaterea sinei / sinelor nemaifolosite)
7. Valorificarea sinelor si vehicolelor vechi fie sub forma lor fie sub forma de fier vechi (sursa de profit pentru cine cunoaste).
Stuttgart si Hamburg si inca un oras prin Germania au facut asta pentru conectarea tramvaiului la reteaua de metrou suburban sau extinderea tramvaiului ca metrou.
Sofia are linii pe 2 ecartamente, dar nu stiu cand si cum se va renunta la unul din ele.
La Iasi stiu ca s'a discutat acum aproape 10 ani. N'au bani nici pentru ce au acum, asta le mai lipsea ? Personal nu sunt de acord.
Avand in vedere ca Elvetia, o tara cu relief muntos, prefera ecartament ingust, nu vad de ce si in Iasi, un oras cu relief "deluros" sa nu ramana pe 1000mm.
Gasiti pe railwayfan istoria ecartamentului de 1435mm = 2 dosuri de cal , masurata se pare de romani.
http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?p=5579#5579
Aceasta este o posibila explicatie a ecartamentului de 1435mm.
Ultima modificare efectuată de către Tom la Mar 17 Ian 2006 21:34:13, modificat de 1 dată în total |
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 23/Mai/2024 Mesaje: 8722 Locație: Iasi
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 21:33:33 Titlul subiectului: |
12809 |
|
Pentru Iasi: 100% de acord. Lasand la o parte aspectul financiar, problema vine insa din doua directii: calea de rulare si materialul rulant. Practic s-ar reconstrui de la zero un intreg sistem.
Solutii posibile ar fi doua:
- introducerea celei de-a treia sine pe tot sistemul (idee mai veche, pusa in discutie in trecut), astfel incat sa poata fi folosite in continuare o parte dintre vagoanele pe care le avem.
sau
- schimbarea ecartamentului incepand cu zona de campie, unde se poate trece la un sistem tip metrou usor (evident, pe portiunile comune cu celelalte linii s-ar folosi a treia sina - modelul Stuttgart).
Deocamdata astept sa vad refacuti macar cei 34 de km de cale promisi in campania electorala de catre actualul primar. Apoi linia din CUG. Apoi...
Nu cred ca va fi posibila schimbarea ecartamentului pe termen mediu. Planurile de pana prin 2025 nu iau in discutie asa ceva.
Subiectiv, totusi, nu 100% de acord . Intervine nostalgia .
Ultima modificare efectuată Radu Bialus la Mar 17 Ian 2006 22:02:59, modificat de 3 ori în total |
|
Sus |
|
|
TATRA
Data înscrierii: 04/Dec/2005 Ultima vizita: 02/Noi/2012 Mesaje: 556 Locație: Iasi
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 21:43:30 Titlul subiectului: |
12811 |
|
Eu unu nu as fi de acord la inlocuirea ecartamentului de 1000mm cu cel de 1435. Daca s-ar proceda ca in Sofia (mi se pare ca si Liberec are 2 tipuri de ecartament 1000 si 1435) as accepta. Tatrele si nu numai parca sunt mai finute pe ecartament de 1000, pe cand pe cel de 1435 parca ar fi latite la partea inferioara. Dar asta e parerea mea!
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
49.93 kb |
Vizualizat: |
de 31456 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
tudor Vizitator
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 21:46:29 Titlul subiectului: Re: orasele pe 1000mm |
12812 |
|
bercenicity a scris: | pt galati: in afara de acel accident groaznic de care ne-a povestit sergabi28, care au fost motivele pt care s-a schimbat ecartamentul liniei din ingust in normal? | In Galati: Probabil aducerea TATRELOR T3R. Si a Timis-urilor. Probabil si datorita faptului ca dispareau ITBurile si veneau celelalte tramvaie. Si cred ca mai repede modificau ecartamentul liniilor, facand in acelasi timp si un RK decat modificarea tramvaielor.
In Iasi, V2A au avut boghiurile refacute la Nicolina. Nu stiu daca si TIMIS au avut reconstruite boghiurile tot la Nicolina, insa la Tatrele din iasi (T4R ma refer) cred ca asa au fost de la inceput.
Avantajul ecartamentului pe 1435 fata de cel de 1000: Stabilitatea mult mai buna. Dezavantaj: Spatiu ocupat mai mare.
Ultima modificare efectuată de către tudor la Mar 17 Ian 2006 21:47:38, modificat de 1 dată în total |
|
Sus |
|
|
srazvi
Data înscrierii: 11/Ian/2006 Ultima vizita: 10/Oct/2011 Mesaje: 407 Locație: Arad
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 21:46:44 Titlul subiectului: |
12813 |
|
bercenicity a scris: | pt Arad: lasand la o parte aspectul financiar, ati fi de acord ca ecartamentul liniei sa fie schimbat din 1000mm in 1435mm ? v-ati fi dorit ca reteaua din orasul vostru sa fi fost pe ecartament normal ? | atita timp cit aspectul financiar conteaza , nici linile nu pot fi bine intretinute din acest motiv, nu cred ca se poate pune o astfel de problema , apoi e problema spatiului, o linie de tramvai trebuie sa ocupe cit mai putin loc , deci latimea sa fie cit mai mica, s-a incercat crearea unei legaturi pe linia de tramvai a liniei de tren pentru fabrica de vagoane, dar s-a renuntat, in rest nu vad de ce ar fi o schimbare in bine ?
_________________ Luna Amara
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 23/Mai/2024 Mesaje: 8722 Locație: Iasi
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 21:48:49 Titlul subiectului: |
12816 |
|
De acord ca vagoanele arata mai finut pe 1000mm, insa estetica nu intra absolut deloc in calcul la luarea unei astfel de decizii.
Tudor: Tatrele si Timisurile au venit asa din fabrica. Cu V2A a fost alta poveste. srazvi a scris: | in rest nu vad de ce ar fi o schimbare in bine ? | In cazul vagoanelor: posibilitati mai mari de achizitie, preturi mai mici de achizitie (la vagoanele noi), viteza de exploatare sporita. bercenicity a scris: | ...dar ati fi preferat sa fie de la inceput linie cu ecartament normal? | Obiectiv: da.
Subiectiv: nu .
|
|
Sus |
|
|
srazvi
Data înscrierii: 11/Ian/2006 Ultima vizita: 10/Oct/2011 Mesaje: 407 Locație: Arad
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 22:00:56 Titlul subiectului: |
12818 |
|
pai in Arad n-o sa vezi prea curind vagoane noi, chiar si cu cele vechi e problema cu pretul transportului, ele avind un pret simbolic, in plus avem o retea mult prea extinsa, doar linia Arad-Ghioroc are vreo 25 km , jumatate linie dubla, cine si in cit timp ar schimba atita linie bercenicity a scris: | dar ati fi preferat sa fie de la inceput linie cu ecartament normal? | cred ca daca se facea de la inceput pe ecartament ce zici ca-i normal, adica pe vremea sagetii verzi, ar fi fost bine, cum a fost ales cel de 1000 acum nu putem decit visa ca am fi putut acum avea tramvaie mai incapatoare, mai rapide si mai silentioase, sa pot dormi si eu la strada, nu sa ma trezeasca primul tramvai ce trece si sa adorm dupa ce intra ultimul in depou
in primul rind, pentru o schimbare de ecartament, ar trebui inchisa circulatia pentru a trece de la un ecartament la altul , ceea ce e cam greu in ziua de azi, cum au fost la inceput asa vor ramine, apoi lipsa de fonduri si multele modificari ce trebuie aduse arhitecturii din oras
_________________ Luna Amara
|
|
Sus |
|
|
bercenicity
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 17/Mai/2023 Mesaje: 553
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 22:18:39 Titlul subiectului: |
12823 |
|
Tom a scris: | Avand in vedere ca Elvetia, o tara cu relief muntos, prefera ecartament ingust, nu vad de ce si in Iasi, un oras cu relief "deluros" sa nu ramana pe 1000mm. | din ce am inteles eu, pe vremuri (ani 1800), in unele zone din vest, societatile care explotau retele de tramvaie erau obligate sa intretina carosabilul dintre sine... deci alegerea era simpla... plus ca teoretic un ecartament mai ingust permite o inscriere mai usoara in curbe a vehiculelor (si cu viraje cu raza de 12m, ecartamentul ingust ar iesi in avantaj)
|
|
Sus |
|
|
Kidu Vizitator
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 23:08:09 Titlul subiectului: |
12837 |
|
bercenicity a scris: | ati fi de acord ca ecartamentul liniei sa fie schimbat din 1000mm in 1435mm ? | Nu sunt de acord, deoarece ar implica o investitie enorma, iar beneficii nu prea vad.
Mai bine se investesc banii aia in infrastructura (extinderea liniilor, vagoane noi etc), s-ar gasi ce sa se faca cu banii.
|
|
Sus |
|
|
Radu Bialus
Data înscrierii: 22/Oct/2005 Ultima vizita: 23/Mai/2024 Mesaje: 8722 Locație: Iasi
|
Trimis: Mar 17 Ian 2006 23:18:33 Titlul subiectului: |
12840 |
|
bercenicity a scris: | din ce am inteles eu, pe vremuri (ani 1800), in unele zone din vest, societatile care explotau retele de tramvaie erau obligate sa intretina carosabilul dintre sine... | Caietul de sarcini din 1897 pentru introducerea tramvaiului electric in Iasi de catre firma AEG prevede asemenea obligatii.
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 18 Ian 2006 12:33:27 Titlul subiectului: |
12877 |
|
Deci "A.E.G." a intodus tramvaiele la Iasi.
Sa stiti ca exista un oras din Romania in care s-a trecut de la ecartament de 1.000 mm la ecartament de 1.435 mm: Galati!
Si am avut si ecartament de 1.524 mm, la Constanta, in perioada 1943-44, cand am ciordit tramvaie de la rusi... (autobzele plecasera si ele la razboi... )
Ecartmentul la c.f./tramvaie in S.U.A. e de 1.676 mm (fata de 1.000 si 1.435 mm in Europa si 1.524 in Rusia).
|
|
Sus |
|
|
Sergabi28
Data înscrierii: 11/Ian/2007 Ultima vizita: 20/Mai/2024 Mesaje: 314 Locație: Galati
|
Trimis: Joi 19 Ian 2006 08:32:01 Titlul subiectului: |
12998 |
|
Nu trebuie inchisa neaparat circulatia in tot orasul, paralizandu-l!!!Ci pe tronsoane/trasee/linii in mod treptat. Circuland astfel atat tramvaie pe ecartament ingust cocomitent (nu paralel!!) cu liniile de ecartament standard
Un exemplu: Galati. S-au inceput lucrarile de trecere de la 1000mm la 1435 in 1973 si s-au finalizat in 1978 an in care a circulat ultimul tramvai ITB-V56/V10.
Iata si poza binecunoscuta unde linia de ecartament 1000mmm pe care circula V56/V10 se intersecteaza cu linia de 1435mm pe care circula Tatra T3-R.
Poza cu vagonul 49 este realizata in 1973 de Hans Oerlemans din Rotterdam.
Poza 2 este facuta in Galati in anul 1974 in intersectia str. Basarabiei (6-Martie) cu str. Tecuci. Astazi liniile se unesc prin macaze.Linia de pe Tecuci ducea direct la Piata Centrala si intorcea in dreptul Halalor. Unde se vede si azi urmele terasamentului.Iata poza aceleiasi intersectii in zilele noastre-2005-
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
25.89 kb |
Vizualizat: |
de 31455 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
49.59 kb |
Vizualizat: |
de 28782 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Sâm 21 Ian 2006 01:43:54 Titlul subiectului: |
13232 |
|
Ecartamentul de 1000 mm e o soluție de viitor sau viitorul aparține celui de 1435 mm?
|
|
Sus |
|
|
TATRA
Data înscrierii: 04/Dec/2005 Ultima vizita: 02/Noi/2012 Mesaje: 556 Locație: Iasi
|
Trimis: Sâm 21 Ian 2006 08:40:01 Titlul subiectului: |
13235 |
|
Investitia de schimbare ecartamentului din 1000 in 1435 este prea mare. Eu zic ca vom ramane pe variantele actuale de ecartament si vagoane se vor produce ptr ambele variante, sau mai bine zis se vor aduce la mana a doua, eventual modernizate. De acord cu Tudor: NU IN STIL "BUCUREL" :d
|
|
Sus |
|
|
zsizsi
Data înscrierii: 31/Oct/2005 Ultima vizita: 04/Noi/2023 Mesaje: 1072 Locație: Oradea
|
Trimis: Dum 22 Ian 2006 10:42:36 Titlul subiectului: |
13414 |
|
OAB a scris: | Ecartamentul de 1000 mm e o soluție de viitor sau viitorul aparține celui de 1435 mm? | Nu prea cred, pentru că tendința mereu a fost trecerea de la ecartament metric la cel normal și nu invers.
|
|
Sus |
|
|
Kaleun
Data înscrierii: 20/Dec/2005 Ultima vizita: 08/Apr/2024 Mesaje: 312 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 22 Ian 2006 16:18:49 Titlul subiectului: |
13438 |
|
Daca tot se face o schimbare de la 1000, mai bine s-ar trece la ecartament rusesc. Tramvaie mai late, mai incapatoare, mai stabile.
Doar ca au nevoie de mai mult loc pe strada.
Un ecartament mai lat prezinta avantaje clare.
Cand au facut caile ferate in Anglia victoriana au experimentat si cu ecartamente de 2100 mm. Nu a fost sa fie...
|
|
Sus |
|
|
Tom
Data înscrierii: 20/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2008 Mesaje: 604 Locație: Bucuresti; Iasi
|
Trimis: Dum 21 Mai 2006 23:25:36 Titlul subiectului: |
23346 |
|
Ceva informatii despre caile ferate si ecartamentele lor am gasit aici:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge
Din pacate, informatiile se refera doar la cai ferate si nu si la tramvaie. nokia2010 a scris: | Ecartmentul la c.f./tramvaie in S.U.A. e de 1.676 mm (fata de 1.000 si 1.435 mm in Europa si 1.524 in Rusia). | ... si fata de 1668 in Spania. Marea majoritate a liniilor de CF din SUA sunt pe 1435
Aici am gasit o lista cu toate ecartamentele din lume:
http://www.parovoz.com/spravka/gauges-en.php
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Sâm 14 Oct 2006 16:49:24 Titlul subiectului: |
35703 |
|
Arad - 1.000 mm
Botoșani - 1.435 mm
Brașov - 1.435 mm
Brăila - 1.435 mm
București - 1.435 mm
Cluj - Napoca - 1.435 mm
Constanța - 1.435 mm
Craiova - 1.435 mm
Galați - 1.435 mm (înainte de introducerea de "Tatra" T3R ecartamentul era de 1.000 mm)
Iași - 1.000 mm
Oradea - 1.435 mm
Ploiești - 1.435 mm
Sibiu + Rășinari - 1.000 mm
Timișoara - 1435 mm
_________________ I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da). |
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Dum 15 Oct 2006 01:15:57 Titlul subiectului: |
35738 |
|
În principiu, ecartamentele liniilor ferate sunt:
-1,44m (1435mm), ceea ce numim linie normală
-1,52m (1524mm), ceea ce numim linie largă, folosit în țările fostei URSS
-0,76m (760mm), linia îngustă, destinată mocănițelor
-0,95m (948mm), tot linie îngustă, ecartament care nu știu să se mai utilizeze în prezent,dar la Reșița s-au fabricat locomotive cu abur pentru astfel de linii
-1,67m (1668mm) în Spania, linii care, treptat, se înlocuiesc cu cele de 1,44m
|
|
Sus |
|
|
Trix
Data înscrierii: 02/Aug/2006 Ultima vizita: 04/Noi/2020 Mesaje: 1194
|
Trimis: Dum 15 Oct 2006 11:25:45 Titlul subiectului: |
35749 |
|
Nu prea e corect sa dai ecartamentul in centimetri, aproximat. De exemplu, fosta URSS a trecut la 1520, doar unele republici + Finlanda au ramas la 1524. 760 este in Europa, 762 in Australia si America, 950 (nu 948) in Italia (unele regiuni) si Eritrea.
Aici este o lista cu cele feroviare:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Rail_Gauges
Din alte orase cu tramvai, Dresden are 1458 si tot in Germania mai sunt orase cu 1440mm in loc de 1435. Am mai auzit de ecartamente de 1143 si 1270 (ceva exact in inci, dar nu stiu unde sunt folosite).
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Lun 16 Oct 2006 00:12:15 Titlul subiectului: |
35866 |
|
Trix a scris: | De exemplu, fosta URSS a trecut la 1520, doar unele republici + Finlanda au ramas la 1524. | 1. Când citisem despre ecartamentul liniilor ex-sovietice, mă miram de ce unii dau 1520 mm, alții 1524. Credeam că primii au aproximat, fiind vorba de fapt, de linia de 1524
2. Nu văd logica micșorării ecartamentului cu doar 4 mm. Dacă tot au schimbat șina, de ce nu au trecut pe linie normală?
3. Metrourile merg pe 1432 mm??
|
|
Sus |
|
|
bercenicity
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 17/Mai/2023 Mesaje: 553
|
Trimis: Lun 16 Oct 2006 08:34:56 Titlul subiectului: |
35876 |
|
3. si metrou foloseste o intreaga gama de ecartamente: de exemplu
-1000mm in Valencia (cu vagoane de 2.8m latime)
-1067mm majoritatea liniilor de metrou si linii suburbane din Tokyo (1067mm e si ecartamentul liniilor normale din Japonia)
-1435mm
-1445mm in Madrid
-1600mm Sao Paolo (Brazilia)
-1676mm in San Francisco, Delhi (India)
etc...
chestia cu 1676mm in SUA e doar pt metroul-subruban (BART) din San Francisco.. unul din motive ar fi sa nu le rastoarne vantul - mare parte din calea de rulare e la suprafata, vagoanele sunt late de 3.17m si usoare (din aluminiu)
|
|
Sus |
|
|
mrM
Data înscrierii: 18/Iul/2006 Ultima vizita: 05/Apr/2024 Mesaje: 1023 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 11 Iul 2018 18:05:43 Titlul subiectului: |
195680 |
|
În S.U.A. există și acel ecartament Pennsylvania pt. tramvaie. Folosit în Philladelphia, Pittsburgh, New Orleans. 1.558 m.m. Pe vremuri a fost și în Cincinnati.
Am greșit eu cu 1.667 m.m.
_________________ I love Swiss stuff.
Ștefan tel. 0720.930.536 h 10.00-23.00 Fără beep-uri! (SMS da). |
|
Sus |
|
|
|